AARHUS JAZZ FESTIVAL
July 13 - 20 2024
Scenen er klasseværelset

Scenen er klasseværelset

22/7/2018 | Forfatter: René Wiborg | Fotograf: Albert O. Meier
Jazz Talk – Morten Lund, Officerspladsen - Ved Ridehuset, 21/07 12:30

View photogallery from this concert


Trommeslageren fortalte om vejen til at blive musiker, bl.a. tandbørstejam i barndomshjemmet. Der var også besøg af en kendt bassist, som diskuterede rytmegruppens rolle.


 

Hvis du har lyttet til livejazz (i Aarhus) i de seneste 25 år, er der en god chance for, at du har oplevet Morten Lund bag gryderne. Han spiller bl.a. i Aarhus Jazz Orchestra.

Lørdag var han dog uden stikker i hånden i Officerspladsens telt, der skærmede for den nådesløse middagssol. Morten Lund fortalte om, hvem han er inspireret af. Ofte suppleret med musikeksempler.

Viborgenseren, født i 1972, voksede op i et musikalsk hjem med masser af instrumenter. Særligt det røde trommesæt i stuen sugede den lille Morten til sig.

For ham er musik lig fællesskab og samhørighed, og i hjemmet var der et ritual: For at få rytmerne ind stod far, mor og fire børn og lavede rytmisk tandbørstning sammen. Skrubbede bisser og gurglede i takt … .

Morten kom på musikskole. Klassisk skoling med bøger, rytmelære og øvelser på lilletromme. Hjemme var det dog storebrors vinyler med rockbands, som trak. Gasolin, Sneakers og Tøsedrengene. Men også andre af hjemmets skiver var interessante: Mozart, Beatles og Louis Armstrong. Og Duke Ellingtons udgave af Royal Garden Blues spillede han sammen med far.

Som teenager skiftede fokus til kompliceret og teknisk funderet fusionsjazz. F.eks. Chick Corea Elektric Band, Mezzoforte, Grusin/Ritenour og David Sanborn. Morten støvsugede biblioteket for plader og øvede til dem.

I samme periode var Viborg Jazzklub, hvor faderen var medarrangør, vigtig. Her så Morten Lund store danske jazztrommeslagere som Rostvold, Nørregaard, Thigpen og Streenberg. Og ikke mindst Niels Ratzer i Frontline, der spillede fusion a la Weather Report. Morten sad bag scenen på trommekasser og iagttog på ganske tæt hold forbilledet Ratzer.

– Dér vidste jeg, at det var det, jeg skulle bruge mit liv på.

Så i 1993 kom Morten Lund til Aarhus for at studere på rytmekonservatoriet. Han ramte byen på det rette tidspunkt og var heldig/dygtig at komme med i flere sammenhænge, bl.a. i det daværende Klüvers Big Band (nu Aarhus Jazz Orchestra). En vigtig skole for ham.

Han var klar til at indtage byen med sine store Yamaha fusionstrommer. Men snart skete der en omvæltning. Hans netværk, bl.a. bassistmakkeren Jesper Bodilsen, dyrkede standardjazzen, altså den akustiske jazz, og Morten skruede gradvist ned for optagetheden af egne, tekniske færdigheder og koncentrerede sig i stedet om: Hvordan får jeg de andre til at spille deres bedste?

I samme periode begyndte hans dybe fascination af trommeslageren Alex Riel, som bl.a. spillede i Thomas Clausen Trio med sin legende, personlige og kommenterende tilgang.

Midtvejs i JazzTalk seancen introducerede Morten Lund sin gæst: bassisten Jens Jefsen.

De kender hinanden fra bl.a. Klüvers Big Band og samarbejde med Poul Dissing/Benny Andersen. Sammen diskuterede de – via musikeksempler – rytmegruppens opgave i et jazzorkester.

Overordnet set er bas og tromme motoren i musikken. Den kommenterer og hjælper solisten – uden at tage ordet fra ham.  Og som Miles Davis sagde: ”If you can´t listen, you can´t play”.

Tre "skoler" indenfor rytmegrupper:

1) Sam Jones (b) og Louis Hayes (drm).
F.eks. på albummet The Cannonball Adderley Quintet at the Lighthouse, 1960.
Bas og tromme finder hinanden i det punkt, hvor det swinger. Klassisk bebopswing.

2) Ron Carter (b) og Tony Williams (drm).
F.eks. på Prince of Darkness fra Miles Davis' album Sorcerer, 1967.
Væk fra swingpulsen. Mere elasticitet og plads til utæmmet vildskab.

3) Palle Danielsson (b) og Jon Christensen (drm).
F.eks. på balladen Blossom taget fra Keith Jarrett albummet Belonging, 1974.
Den europæiske stil med en ”midtersøjle af puls”. En flydende puls vs. metronomisk puls. Nordisk tone.

Lund og Jefsen sluttede med anekdoter om store (amerikanske) musikere, de har akkompagneret – Jefsen helt tilbage fra Jazzhus Tagskægget i 70´erne. Dem finder vi ikke plads til her, men pointen var, at alle lærer af at spille sammen med erfarne musikere. 

Scenen er klasseværelset.



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C