AARHUS JAZZ FESTIVAL
July 13 - 20 2024
Progressiv free jazz i historisk koncertsal

Progressiv free jazz i historisk koncertsal

12/7/2021 | Forfatter: Carlo Dayyani Guldborg | Fotograf: Henning Espersen
Lotte Anker & Julie Kjær Duo, Helsingør Theater – Den Gamle By 11/07/2021

View photogallery from this concert


To heftige improvisatorer satte luften i bevægelse


Helsingør Teater ved Den Gamle By er en sal, der emmer af historisk aura. I det sekund, man træder inde i den ældgamle sal, lyset slukkes og mørket finder ind, føler man sig indviet. Duften af gammelt byggetræ rammer næsen, og sanserne slås til. 

 

Salen er som et kunstnerisk energifelt, der synes at isolere de tilstedeværende helt forunderligt godt fra den omgivende bys støj og bevægelse. Ikke at der ikke er bevægelse inde i Helsingør Teater. Tværtimod. Bevægelsen tager bare andre former og giver sig til kende på anderledes vis.  Og bevægelse skulle der vise sig at være masser af, da de to free jazz-saxofonister, Julie Kjær og Lotte Anker, begyndte at spille – særlig lydligt og åndeligt, men også til dels fysisk.

 

Ved koncertens begyndelse stod der ingen på scenen. I stedet strømmede der lyde af enhver tænkelig art oppe fra loftet. De to saxofonister stod nemlig i hver deres side af salen oppe på balkonen under loftet. De var ikke synlige fra sæderækkerne, og publikums sanser var derfor tvunget i omdrejninger, da der var rigeligt for ørene at forholde sig til.

 

Saxofonerne var som to fugle, der lydligt kommunikerede og signalerede til hinanden i tomrummet under salens loft. Om det var en parringsakt eller noget mere fjendtligt stemt, måtte være til fortolkning. De forholdt sig i hvert fald åbenlyst til hinanden, og mødtes af og til på samme tone, hvorefter der ofte kom et tonalt og dissonant opbrud.

 

I løbet af denne første lydakt bevægede de to musikere sig skiftevis fra balkonen ned til scenen. Først kom Julie Kjær frem under scenelyset fra scenens side. Herefter bevægede Lotte Anker sig fra balkonen ned til publikumsrækkerne, hvorfra hun gik hen til og op på scenen. Alt dette imens de to saxofonister stadig talte, råbte og brølede til hinanden gennem hornet.

 

Julie Kjær havde udover sin altsaxofon medbragt en tværfløjte. Lotter Anker havde både sopran-, alt- og tenorsaxofon med sig på scenen. Ved hvert musikstykke valgte de to musikere instrument efter, hvilket frekvensspektrum og lydbillede hjertet begærede. Fuldstændig frit for nogen forudbestemthed.

 

Et særligt kendetegn ved de to kvinders musikalske gøren var deres fantastiske evne til at producere et hav af forskellige lyde, som den gængse musikkender næppe ville have troet muligt på en saxofon. Eksempelvis så og hørte man under andet musikstykke Lotte Anker bruge en bue på kanten af saxofonens lydtragt for at skabe en skarp og af og til rumsterende lyd.

 

Instrumenterne blev både spillet med en legende og eksperimenterende tilgang, men også med en utrolig kontrol, således at instrumenterne lod til at lystre ejernes skøre idéer.

 

Tilgangen til musikken og instrumentet var for begges vedkommende særdeles kreativ, og improvisationen blev derfor langtfra kun et tonalt anliggende. De to musikere nåede i løbet af koncerten rundt på hele det dynamiske, rytmiske og tonale spektrum. På trods af den fuldstændige frie og improvisatoriske tilgang til musikken fik hvert stykke sin egen udvikling og sin egen identitet.

 

Lotte Anker og Julie Kjær gav en sindsekspanderende koncert fyldt med nye lydindtryk. 

 

 

 

      



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C